Array

El Foro Barcelona - Turismo Urbano y Ciudades Sostenibles organitzat per Grupo Hotusa celebrat avui a Barcelona ha evidenciat un canvi de fase en la reflexió sobre el model turístic de la ciutat i del conjunt del país.

Tant les administracions públiques com el sector empresarial han coincidit en la necessitat d’impulsar un marc de governança que permeti compatibilitzar l’activitat turística —un pilar econòmic que representa al voltant del 12 % del PIB català— amb la qualitat de vida dels residents i amb un desenvolupament territorialment equilibrat.

El president de la Generalitat, Salvador Illa Roca , va situar la futura Llei de Turisme de Catalunya com l’instrument que ha de garantir que “un país excel·lent en turisme també ho sigui en les condicions que ofereix als seus habitants”. El nou text normatiu incorporarà criteris de regulació adaptats a les realitats de cada municipi i es concep com una eina per protegir el model turístic, evitar saturacions, i reforçar la convivència i la sostenibilitat.

En la seva intervenció al marc del Fòrum, el Ministre d'Indústria i Turisme, Jordi Hereu va insistir que “posar les persones en el centre és bàsic per a la sostenibilitat econòmica” del model turístic. Va subratllar que tot i que Barcelona ha de continuar creixent, aquest creixement ha de “centrar‐se cada vegada més en la qualitat”. Hereu va recordar que la mobilitat internacional ha experimentat un salt espectacular —des de l’1 % del 1950 fins a xifres que es preveuen en un 23 % en pocs anys— i que aquest fenomen global coincideix amb una monumental urbanització del món.

Segons Hereu, el turisme impacta cada vegada més la societat, l’urbanisme i la cultura, de manera que la seva governança “ja no pot ser només dels representants del món econòmic, sinó que ha de expandir-se a tota la societat”.

Amb aquestes paraules, Hereu trasllada al sector HORECA i a tots els agents implicats el repte de considerar el turisme com un element integrat en la ciutat, no com una activitat aïllada. El seu discurs facilita una visió que abraça tant la rendibilitat com la convivència, i convida a pensar en com el turisme pot generar impacte positiu sense sacrificar la qualitat de vida dels habitants.

Per la seva banda, l’alcalde Ajuntament de Barcelona , Jaume Collboni Cuadrado , va defensar un “canvi de paradigma” que prioritzi l’experiència, la qualitat i la convivència per damunt del creixement en nombre de visitants. En aquesta línia, va recordar mesures com la fi de les llicències d’habitatges d’ús turístic a partir de 2028, amb l’objectiu de mitigar la pressió sobre l’accés a l’habitatge i avançar cap a una ciutat més habitable.

Des del sector privat, la veu del president de Grupo Hotusa , Amancio López , va aportar una mirada complementària. Va advertir que un increment indiscriminat de taxes pot penalitzar la competitivitat d’un sector que ha demostrat resiliència i capacitat d’innovació. Va reivindicar, per tant, una visió global sobre el finançament dels serveis públics tensats pel turisme, i va subratllar que la fiscalitat ha de ser equilibrada per garantir el bon funcionament de l’activitat i la seva contribució a l’economia.

En el terreny institucional, el President de la Cambra de Comerç de Barcelona Josep Santacreu Bonjoch va subratllar la necessitat de recuperar la il·lusió i l’ambició del projecte de “marca turística Barcelona”, considerant-lo un element estratègic per reforçar el posicionament de la ciutat en un context global d’alta competència entre destinacions urbanes.

Tot plegat dibuixa un consens emergent entorn de tres grans eixos:

  1. Una regulació intel·ligent, que corregeixi les externalitats i ordeni l’activitat;
  2. Una major desconcentració i diversificació territorial, evitant que la pressió se centri únicament en el nucli urbà i aprofitant el potencial de tot el territori;
  3. Un model que situï el resident al centre, com a condició imprescindible per mantenir la sostenibilitat i la legitimitat social del turisme.

El Foro Barcelona posa així les bases d’un nou cicle de debat i acció, en què el repte no és captar més visitants, sinó construir una destinació equilibrada, competitiva i coherent amb els valors que la ciutadania reclama.

Un turisme que no només arribi, sinó que deixi petjada positiva i contribueixi a un futur compartit.