La Xarxa Productes de la Terra impulsa més de 260 activitats per promocionar aliments locals i de qualitat

  • Durant aquest curs, el grup ha renovat la seva imatge de marca, ha posat en marxa un pla de comunicació i noves accions adreçades a la ciutadania i empreses, alhora que ha seguit consolidant el seu servei d’assessorament per al sector. 
  • Gairebé el 70% de la despesa del grup es destina a la promoció de productes i a la millora de gestió empresarial.

Més de 260 activitats per promocionar aliments locals de qualitat es van activar durant el 2024 en el marc de la Xarxa de Productes de la Terra, impulsada per la Diputació de Barcelona. Les xifres seran similars en el 2025, un any marcat per la continuïtat i la consolidació del programa, i que ha vist néixer iniciatives com el Corpus de la cuina marinera del Garraf, un receptari per afavorir la transferència del llegat gastronòmic dels pescadors, o un estudi de viabilitat per crear la DOP de l’oli Vera del Vallès. La 14a edició del Comitè Director de la Xarxa, que ha reunit a tots els membres de l’agrupació, ha servit tant per fer balanç econòmic de l’any 2024 com per repassar les principals actuacions de 2025.

La Xarxa Productes de la Terra és una agrupació voluntària de 13 ens locals d’àmbit supramunicipal que es va constituir l’any 2010 i que actualment compta amb un cens de més d'un miler d'empreses i més de 7.000 treballadors. El seu Pla Estratègic i Operatiu 2022-2026 té marcats 12 objectius estratègics amb el focus posat en fer créixer la demanda de productes saludables i sostenibles (actualment s’està treballant en la promoció de 55 productes singulars), enfortir les empreses i garantir la viabilitat de les iniciatives arrelades al territori.

El 67% de la despesa total del 2024 es va destinar a la promoció de productes, d’una banda, i a la gestió empresarial i d’infraestructures compartides, de l’altra. L’exercici del 2025 encara no està tancat, però aquesta línia s’ha mantingut.

Durant aquest any, la Xarxa ha renovat la seva imatge de marca i ha posat en marxa un nou pla de comunicació. Entre les activitats més destacades impulsades a l’empar de l’agrupació, trobem els següents projectes:

  • Espai propi al Gastronomic Forum Barcelona (Consorci del Moianès): Per primera vegada, les empreses del sector agroalimentari de la comarca van disposar d’un espai propi dins del Gastronomic Forum Barcelona. Durant 3 dies, l’espai Tasta’m va acollir 21 sessions amb activitats divulgatives i zones d’exposició, que van servir per visibilitzar la tasca 12 empreses grans i petites.
  • Corpus de la cuina marinera del Garraf. Cuineres, famílies i xefs elaboren un recull de receptes, tècniques i sabers per transferir els coneixements d’abans a les generacions actuals.
  • Programa d’assessorament sobre el cultiu de llegums al Bages. En col·laboració amb l’Associació Agrupació de Defensa Vegetal del Bages i Catalunya Central, s’organitza una jornada i un treball específic amb la mongeta de Castellfollit.  
  • Païssa (Consorci del Lluçanès): Segona edició del programa, que combina gastronomia, territori i cultura. Cada sessió consisteix en una visita guiada a una explotació ramadera, granja, formatgeria o cervesera, un espectacle d’arts escèniques (circ, dansa, música...) i un petit tast de producte local.
  • Estudi de viabilitat per a la creació de la DOP de l’oli Vera del Vallès (Consell Comarcal del Vallès Oriental): Es continua el projecte d’impulsar la creació d’una Denominació d’Origen Protegida (DOP) “Oli de Vera del Vallès” iniciat el 2019 en col·laboració amb productors, experts i entitats amb l’objectiu d’incrementar-ne el valor i la diferenciació, disposar d’una protecció legal, facilitar l’accés a mercat gourmet... 
  • Cistella Fet a Osona, aliments excel·lents (Consell Comarcal d’Osona): promouen i donen visibilitat als productes agroalimentaris de la comarca, que es renoven cada tres anys. 2a edició
  • Fruita Baix, sabors de l’horta (Consell Comarcal del Baix Llobregat): campanya gastronòmica d’estiu que posa en valor la producció de fruita fresca de proximitat en col·laboració amb els restaurants Sabors de l’Horta que incorporen aquests productes en els menús.