E-FIHRT 3/DESEMBRE 2025: Els Ajuntaments, dependents de l'IEET? És la taxa turística el salvavides financer del món local?
El darrer butlletí E-FIHRT, concentra un volum significatiu d’informació que reflecteix l’estat de situació del sector turístic i d’hostaleria a Catalunya en un moment de tensió financera per al món local i d’intensos debats sobre la competitivitat del sector. Tot i que el títol del butlletí planteja un interrogant de gran transcendència –la dependència dels ajuntaments de l’Impost sobre Estades en Establiments Turístics (IEET) i la funció de la taxa turística com a possible salvavides municipal–, l’edició desplega una panoràmica molt més àmplia sobre la realitat territorial, econòmica i institucional.
1. Pressió fiscal i competitivitat: el posicionament de PIMEC Turisme
El punt de partida conceptual és l’oposició de PIMEC Turisme a un nou increment de l’impost turístic. Segons expressa el president de la sectorial, Carlos Rabaneda, l’augment de la càrrega fiscal pot derivar en pèrdua de competitivitat, especialment en un context europeu altament sensible al preu, i generar desequilibris territorials entre municipis amb realitats turístiques molt diferents.
L’entitat defensa la necessitat d’un model de finançament municipal que aporti estabilitat als ajuntaments però que no penalitzi l’empresa turística ni comprometi el posicionament internacional de les destinacions catalanes. Aquesta és, sens dubte, la reflexió de fons que articula el debat polític i econòmic del sector.
2. Dinamisme institucional i reconeixement professional
El butlletí mostra també un sector altament actiu, amb esdeveniments rellevants i un teixit associatiu que consolida lideratges:
-
La distinció de Carme del Campo amb la Insígnia d’Or del Gremi d’Hostaleria de Sitges reforça el valor del lideratge local en un municipi de referència turística.
-
La VI Nit del Turisme de Sitges reuneix prop de 200 professionals per analitzar el balanç de 2025 i preparar els reptes de 2026.
-
Es presenten els premis del jurat tècnic del Sitges Tapa a Tapa de Tardor, un exemple de com la gastronomia continua sent un motor de promoció i diferenciació territorial.
3. Sostenibilitat i bon govern: nous compromisos del sector
FIHRT i HONU Projects signen un conveni de gran abast per impulsar polítiques de sostenibilitat, bones pràctiques de compliment normatiu i la lluita contra el malbaratament alimentari en el canal HORECA. Aquesta aliança s’alinea amb les exigències reguladores europees i amb la demanda creixent d’un turisme responsable i circular, que progressivament esdevé un factor competitiu.
A escala de país, les dades de l’Agència de Residus de Catalunya mostren una reducció del 21% del malbaratament alimentari a la fracció orgànica en la darrera dècada, un indicador positiu que reforça l’orientació cap a models més eficients.
4. Activitat turística i dinamització econòmica: un territori viu
Les dades recollides en el butlletí confirmen una alta intensitat d’activitat turística i comercial a les comarques catalanes:
-
Èxit de la campanya de bons de compra local de Calafell, amb un consum del 99,63%.
-
Bona acollida de la reedició dels Bons Vilawatt, a Viladecans, de cara a la campanya de Nadal.
-
Fira Amposta amb prop de 40.000 visitants i Mercat Medieval de Vic amb més de 250.000 visitants, que consoliden aquestes cites com a pols d’atracció.
-
El Pessebre dels Estels de la Masia de Castelló atreu més de 2.600 visitants en el primer cap de setmana.
-
El Festival de Senderisme d’Osona registra un 74% d’ocupació, confirmant la força del producte de natura.
També es destaca l’inici oficial dels Mercats de Nadal de la demarcació de Barcelona, un dels grans motors de consum i captació de visitants durant les festes.
5. Tendències de mobilitat i gestió d’espais naturals
Segons l’Observatori del Turisme a Barcelona (OTB), l’avió continua essent el mitjà de transport predominat per arribar tant a la ciutat com al conjunt de la regió. Aquesta dada reforça la importància de mantenir connectivitat internacional per sostenir el creixement del sector.
Alhora, els parcs naturals continuen aplicant polítiques de gestió de fluxos:
-
El Parc Natural del Montseny valora positivament la regulació d’accés de tardor.
-
El Parc Natural del Cadí-Moixeró suma les primeres empreses adherides a la Carta Europea de Turisme Sostenible, un pas clau en la governança turística.
6. Agenda econòmica i reguladora: una activitat intensa
El butlletí recull diversos moviments de caràcter polític, econòmic i regulador:
-
PIMEC alerta que, en un context d’inflació persistent, cal posar el focus en la productivitat per evitar divergències de preus amb Europa.
-
El Parlament Europeu sol·licita a l’EFSA un dictamen científic actualitzat sobre els microplàstics, una qüestió que afectarà directament la indústria alimentària i turística.
-
S’anuncia el preacord del Conveni Col·lectiu Interprovincial del sector d’hostaleria i turisme (2025-2028).
-
Antoni Cañete és reelegit vicepresident de les pimes europees, SMEUnitedreforçant la interlocució catalana a escala continental.
7. Una mirada al futur del model turístic català
El 40è aniversari de l’Agència Catalana de Turisme confirma la consolidació d’un model turístic que ha estat motor de prosperitat. Tanmateix, aquest model afronta ara un escenari on la fiscalitat turística, la capacitat dels municipis, la sostenibilitat i la competitivitat internacional ja no poden ser analitzades de manera separada.
L’aparent dependència municipal de l’IEET –tema que encapçala el butlletí– torna a situar sobre la taula la necessitat de definir un sistema de finançament local equilibrat, que doni resposta a les pressions sobre els serveis públics sense comprometre la viabilitat i l’atractiu del sector.
