El Consorci per a la Normalització Lingüística impulsa un Pla per fomentar el català al comerç de Sitges

El Pla Ofercat 2025-2029, que compta amb la col·laboració de la regidoria de Promoció Econòmica, té l’objectiu de potenciar l’ús del català en el sector comercial de Sitges.

L’Oficina de Català de Sitges, del Centre de Normalització Lingüística de l’Alt Penedès i el Garraf, impulsa el Pla Ofercat 2025-2029 per promoure l’ús del català al comerç de la vila. Aquest Pla, que compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Sitges, es desenvolupa a partir de les necessitats detectades en l’Estudi Ofercat 2024, encarregat pel Departament de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya.

La iniciativa compta amb la implicació dels agents econòmics locals i incideix en l’ús del català en l’àmbit comercial amb accions formatives, informatives i de sensibilització. Està previst impulsar accions específiques en àmbits com la restauració i el petit comerç, i fer èmfasi en els establiments que presentin els dèficits lingüístics més significatius.

L’Oficina de Català durà a terme 60 visites als comerços per presentar la carta de serveis per a l’àmbit comercial i s’informarà dels drets i els deures lingüístics. Entre aquests serveis, destaquen el Servei d’Assessorament Lingüístic (SAL), les sessions de Comerços aprenents i les sessions de sensibilització lingüística.

Comerços aprenents

Aquest és un projecte formatiu adreçat als comerços que fan servir menys el català. Consisteix en una formació bàsica de llengua catalana de 15 sessions de durada, que s’imparteix al mateix comerç a càrrec de personal tècnic de l’Oficina de Català de Sitges. Aquesta acció formativa permetrà que els comerciants es puguin adreçar a la clientela en català en interaccions senzilles.

Els resultats de l’Estudi Ofercat

L’estudi recull les observacions fetes a 321 establiments comercials del municipi durant el darrer trimestre del 2024. Segons l’Estudi, el 23% de les persones que atenen el públic inicien la conversa en català i fins a un 63,2% continuen parlant en català quan els clients se’ls dirigeixen en aquesta llengua. En canvi, un 35,2% continuen en castellà tot i que els clients hagin iniciat la conversa en català.

El document també recull dades sobre la llengua escrita a través de l’observació de la retolació dels establiments comercials. Així, a Sitges, un 40,7% dels establiments té la retolació informativa dels cartells de l’aparador en català i un 48,4% hi tenen la retolació identificativa, que indica el nom de l’establiment i l’activitat principal. En aquest context, pel que fa al compliment de la Llei de Política Lingüística, el 79% s’hi adequa pel que fa a la retolació identificativa i el 69,3% respecte de la retolació en els horaris. Per sectors, els comerços d’alimentació retolen el seu nom molt més en català, que per exemple, el sector tèxtil.

Un projecte rigorós de llarga trajectòria

El projecte Ofercat va arrencar l’any 2000, i inicialment va consistir en un conjunt d’estudis per observar l’oferta lingüística dels establiments comercials de Catalunya. Des de 2016, els estudis es van complementant amb els plans d’actuació Ofercat, que impulsen diverses accions de foment del català. Estudis i Plans es repeteixen de manera cíclica a les mateixes localitats cada 5 anys per adaptar-los als canvis socials, econòmics i comercials d’arreu del país.