La campanya d'estiu i tardor de regulació i informació a l'àrea d'esplai del pantà de Sau finalitza atenent més de 8.000 persones
El dispositiu desplegat per l’Espai Natural de les Guilleries – Savassona ha funcionat 75 dies, ha gestionat 3.732 vehicles i ha contribuït a mantenir un ús ordenat i respectuós de l’entorn.
Entre el 12 d’abril i el 2 de novembre, el personal d’informació de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona - un dels que gestiona la Diputació de Barcelona - ha informat i atès unes 8.200 persones durant la campanya d'estiu i tardor destinada a regular l'accés motoritzat i oferir informació ambiental a l'àrea d'esplai del pantà de Sau. L’objectiu ha estat assegurar un ambient de tranquil·litat i de respecte per l’entorn.
Aquest 2025, l'operatiu de la regulació amb pagament de preu públic ha estat actiu 75 dies, vint-i-set més que l’any anterior. Durant aquest període, s'han gestionat 3.732, entre cotxes i motocicletes. El sistema ha estat en funcionament tots els caps de setmana i festius fins al 2 de novembre, així com durant tota la setmana de l’11 d’agost.
A diferència de l’any passat, enguany els nivells d’aigua del pantà no han estat tan baixos gràcies a les pluges de la primavera. Aquest fet podria explicar la davallada d'afluència de visitants, malgrat l’ampliació dels dies de la campanya.
Des del 2024, la campanya de regulació de l'accés motoritzat a la vall de Sau se centra en l'àrea d’esplai del pantà, històricament el punt de màxima concentració de visitants per la proximitat al poble inundat de Sant Romà de Sau. L’operatiu ha incorporat un sistema de reserva prèvia durant el període de pagament, associat a les places d'aparcament disponibles. El preu que s'ha cobrat per vehicle - 5 € per a cotxes i 2€ per a motos - ha permès compensar econòmicament la major part del servei que s'ofereix als usuaris.
En aquests darrers cinc anys, la regulació de l’accés motoritzat a la vall de Sau iniciada com a prova pilot el 2021 ha permès passar d’un espai d’ús intensiu a un model de visita ordenada, ajustat a la capacitat d’acollida d’aquest paratge natural d’alt valor. La presència de personal d’informació i el reforç de la senyalització han contribuït a fomentar el respecte per l’entorn i a reduir els impactes negatius associats a l’ús públic, donant resposta a les necessitats que van impulsar la implantació d’aquest sistema.
