Els restaurants no poden cobrar un preu extra per reservar taula ni afegir costos sense preavís
Bars i restaurants estan obligats a oferir la carta per escrit (no només amb codis QR), almenys en català, i amb el preu final dels plats ben especificats.
Els establiments poden cobrar suplements per seure a la terrassa en comptes de la barra, però sempre ho han de detallar prèviament.
En els darrers dies s’ha viralitzat la notícia sobre un restaurant de Girona que havia cobrat un suplement a uns clients que van reservar taula i finalment no es van presentar. L’establiment va argumentar “despeses de gestió”. També augmenten els restauradors que demanen un número de compte a l’hora de reservar. Són legals aquestes pràctiques? Des del Servei de Suport a les Polítiques de Consum, expliquen que els establiments poden fixar una compensació que no sigui desproporcionada, per cancel·lació o no compareixença, sempre que aquest fet estigui degudament informat. Si ens cobren una quantitat prèvia a l’hora de reservar, caldrà descomptar aquest import de la minuta final.
El Servei recorda que en cas de problemes o desavinences, els clients sempre podem demanar el full oficial de reclamació a l’establiment. Si no hem obtingut resposta en el termini de 30 dies o la resposta no ens ha estat satisfactòria, podem contactar amb el servei públic de consum del nostre ajuntament (per a més informació, podem consultar l’apartat de reclamacions i el cercador de serveis públics de consum a diba.cat).
Alguns recordatoris que cal tenir en compte:
La carta: Els preus de menjar i begudes ha de ser el total, sense conceptes com “IVA no inclòs” o “preu segons mercat” i la informació s’ha de presentar per escrit, en paper o pissarres. Mai, només en un QR (no tothom té telèfon intel·ligent ni ha de portar telèfon a sobre). La informació ha de figurar, almenys, en català i s’ha d’especificar clarament la presència d’aliments que poden provocar al·lèrgies o intoleràncies.
El tiquet: L’establiment no pot cobrar per productes no sol·licitats, com el pa. Tampoc els ha de descomptar quan el client demana un menú tancat i no consumeix, per exemple, postres. Ens poden cobrar un preu diferent per seure a la terrassa en comptes de la barra, però cal que s’indiqui de manera clara i visible el preu per a cada cas. També ha d’estar especificada la quantitat mínima acceptada per a pagaments amb targeta. Per cert, el pagament en efectiu fins a 1.000 euros, sempre ha de ser acceptat.
El servei: Els establiments de restauració són locals públics i el seu accés és lliure. Tot i això, el titular del local pot exercir el dret d’admissió, sempre per motius objectius, justificats i no discriminatoris. També pot limitar el temps d’estada o imposar una despesa mínima, sempre que hagi informat abans de la reserva o de la consumició, i pot prohibir o limitar el consum de menjars o begudes diferents de les comercialitzades al local.