El balanç del servei de salvament i neteja marítima de Sitges tanca amb 58.000 accions preventives

D’altra banda, el servei de neteja del litoral ha retirat més de 7.200 litres de residus flotants de la costa sitgetana.

Segons l’informe del Servei de prevenció, salvament i socorrisme de la temporada 2025, elaborat per Proactiva, el servei s’ha tancat amb un total de 57.982 accions preventives a persones usuàries en situació de risc a les platges de Sitges, un 8% més que la temporada anterior (53.520). Les dades corresponen al període comprès entre el 6 de juny i el 12 d’octubre, amb un total de 129 dies de servei continuat a les platges del municipi.

Al llarg de la temporada, el nombre total de persones ateses ha estat de 1.974, xifra que representa una reducció del 17% respecte a l’estiu de 2024 (2.366). La regidora d’Espais Naturals, Carme Gasulla, subratlla que “aquestes xifres reforcen el paper clau de la prevenció com a principal eina per garantir la seguretat dels banyistes i posa de manifest l’eficàcia del dispositiu desplegat durant els mesos de més afluència”. Aquest descens respon principalment a la forta disminució de les assistències lleus, que han baixat fins a 1.781, especialment per la reducció de les picades de medusa, que pràcticament es redueixen a la meitat respecte a l’any passat.

Pel que fa a les intervencions sanitàries greus, se n’han registrat 94, una xifra superior a la de 2024 però que se situa dins dels valors habituals d’altres temporades. Aquestes intervencions responen a fractures, lipotímies o politraumatismes. En cap cas s’ha produït cap mort per ofegament durant el període de servei. Les dades també apunten un descens significatiu dels rescats, que passen de 102 la temporada passada a 67 aquest estiu, mentre que les assistències aquàtiques han estat 32. En el conjunt d’aquestes actuacions, s’han evacuat 42 persones a centres hospitalaris.

Un dels indicadors més destacats de la temporada tè a veure amb l’accessibilitat a les platges. El servei de bany adaptat per a persones amb diversitat funcional s’ha incrementat notablement, arribant als 108 banys, gairebé quatre vegades més que l’estiu anterior (28). També han augmentat les ajudes a persones amb mobilitat reduïda (PMR), que passen de 23 a 43 serveis. En aquest àmbit, Gasulla remarca que “el bany assistit i disposar d’unes platges accessibles i inclusives ha de ser una prioritat per a aquest govern municipal perquè garanteix el dret de totes les persones a gaudir del mar en igualtat de condicions”, i afegeix que “l’increment del servei confirma que cada vegada més usuaris coneixen i utilitzen aquest recurs”.

Pel que fa a l’estat de la mar, les banderes verdes han representat el 60% dels dies de servei, mentre que les banderes grogues han augmentat fins al 39%, principalment a causa de l’estat de la mar i episodis de vent i marejol. Les banderes vermelles s’han reduït fins a l’1%, amb un únic dia de restricció per qualitat de l’aigua, fet que ha permès garantir el bany amb seguretat durant la major part de la temporada.

 

Neteja del litoral: més de 7.200 litres de residus flotants recollits

El servei de neteja, vigilància i prevenció del litoral ha recollit 7.289 litres de residus flotants, amb un pes total de 701,8 kg, entre el 14 de juliol i el 14 d’octubre de 2025. El plàstic ha estat el residu majoritari, tant en volum com en pes, seguit del paper i cartró. L’informe assenyala una clara relació entre els episodis de pluja intensa, la direcció del vent i l’augment puntual de residus flotants, especialment després de precipitacions registrades tant a Sitges com a comarques properes. Tot i que el 2025 ha estat l’estiu més plujós dels darrers cinc anys, ha estat el segon any amb més volum de residus recollits, només per darrere del 2023 (9163 litres).

La recollida de sòlids flotants de les aigües de bany de Sitges, permet millorar l’ecosistema, contribuïnt en una reducció de 193 Kgr de CO2, i estalviant 1.527 litres d’aigua i 1.128 KWh d’electricitat.