Una delegació txeca visita el Delta de l'Ebre per conèixer els treballs per revertir la seva subsidència
Han visitat les obres de construcció de les guardes de protecció dels Alfacs i de les llacunes interiors, així com alguns dels treballs per millorar la qualitat de l’aigua de la llacuna de l’Encanyissada
Una delegació del govern txec ha visitat el delta de l’Ebre per conèixer de prop els treballs que desenvolupa el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica per ajudar a revertir la subsidència del delta. La delegació, formada per diversos càrrecs del Ministeri de Medi Ambient de la República Txeca, la Universitat Txeca de Ciències de la Vida de Praga i empreses especialitzades en infraestructures hídriques, han visitat les estacions de bombament a la bassa de l’Encanyissada per promoure la recirculació de l’aigua.
Actualment, en el marc del Pla Integral per a la Gestió de l’aigua dolça al Delta de l’Ebre (PIGADE), s’estan instal·lant bombes a la bassa de la Tancada i de l’Encanyissada per incrementar-ne l’aportació d’aigua dolça. L’objectiu de l’actuació és aconseguir la millor gestió hídrica possible mitjançant la construcció d’infraestructures hidràuliques i l’aplicació de noves tecnologies fotovoltaiques i sistemes de bombeig més eficients que capten aigua dels desaigües per entregar-la a les basses. Així mateix, ja ha sortit a licitació un nou sistema de sensors en continu de llacunes i badies per tenir un control més elevat d’aspectes com ara la renovació d’aigua, la salinitat, l’oxigen i la temperatura. També es preveu que aviat s’iniciï la licitació d’un conjunt de bateries per dotar de més estabilitat i més temps de funcionament a les estacions de bombament de les llacunes.
La delegació txeca també ha visitat les obres de les guardes de protecció dels Alfacs i de les llacunes interiors. En aquest sentit, la comitiva s’ha mostrat especialment interessada a conèixer els projectes i solucions proposades per ajudar a resoldre futurs problemes d’inundabilitat.
Aquest és el segon cop que una delegació internacional visita les obres que el Departament està fent al Delta de l’Ebre. L’any passat també va fer una visita tècnica una delegació turca.
Fins ara, ja s’han enllestit les guardes de les llacunes interiors, així com la major part dels 15 quilòmetres del traçat de la guarda de protecció de la badia dels Alfacs, que ha permès incrementar la cota fins a 1,2 metres per damunt el nivell del mar per evitar l’entrada d’aigua salada cap a l’interior dels camps. Actualment, s’està a l’espera de les autoritzacions per executar la fase 3 dels treballs i també s’està treballant en la redacció del projecte de la guarda del Fangar.
