Vins Vinents, l'espai de debat i reflexió per fixar l'estratègia del sector vitivinícola de Catalunya dels propers deu anys

La consellera Teresa Jordà ha presentat avui aquest simposi participatiu que reunirà durant set mesos els principals agents del sector vitivinícola

DARP

La consellera d'Agricultura ,Teresa Jordà, a Vilafranca del Penedès acompanyada pel director de l'INCAVI, Salvador Puig i el president de l'Associació Vinícola Catalana (AVC), Valentí Roqueta

“Vins Vinents: Debat i reflexió estratègica per al futur del sector de la vinya i el vi a Catalunya” serà l’espai de co-creació on fixar el full de ruta per impulsar el vi català en el període 2020-2030. Avui l’ha presentat la consellera d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, Teresa Jordà a Vilafranca del Penedès, acompanyada pel director de l’INCAVI, Salvador Puig i el president de l’Associació Vinícola Catalana (AVC), Valentí Roqueta.

Vins Vinents neix de la voluntat manifesta de l’INCAVI i l’AVC d’organitzar un gran congrés sectorial per proposar estratègies de futur, amb l’acord del Consel Assessor de l’INCAVI, format per les dotze denominacions d’origen catalanes, JARC, Unió de Pagesos, Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya, Institut del Cava, Pimecava, ACC1Ó, Prodeca i els Departaments d’Agricultura, Empresa i Coneixement, Salut i Cultura de la Generalitat de Catalunya.

Vins Vinents durarà fins al juny del 2020

S’han creat quatre grups de treball (Organització del Sector, Economia i Mercats, Recerca, Desenvolupament i Transferència Tecnològica, i Comunicació i Cultura del vi), formats cada un per vint-i-cinc persones escollides pel Consell Assessor de l’INCAVI, i que debatran de forma interna els reptes i oportunitats del vi català en cada un d’aquests àmbits des d'avui fins al febrer de 2020.

Després, durant els mesos de març i abril de 2020, cada grup de treball presentarà de forma pública una proposta de conclusions i se’n recolliran de noves amb una jornada oberta. Finalment, el mes de juny de 2020 tindrà lloc una gran jornada final on es presentaran les conclusions i l’estratègia del sector vitivinícola en el període 2020-2030.

Paral·lelament, el primer semestre de 2020, tots els documents dels grups de treball es publicaran a l’espai Participa de la Generalitat de Catalunya, un espai de participació ciutadana on, de forma digital, la ciutadania podrà contribuir amb les seves aportacions en cada un dels debats.

Els grups de treball de Vins Vinents

Cada grup de treball compta amb una persona experta que actuarà com a dinamitzadora i coordinadora. El grup Organització del Sector, el seu coordinador serà el sociòleg i expert en internacionalització del vi, Frédéric Galtier i els temes a debatre serà sobre normativa, coordinació, autogovern, vertebració del territori, rendibilitat del sector, etc.

El segon grup, Economia i Mercats, estarà coordinat per José Maria Gil, catedràtic d’Economia Agroalimentària i Cristina Escobar, doctora en Economia Agroalimentària. Els temes que tractaran seran sobre tendències, cadena de valor, distribució, canals de venda i diversificació econòmica, etc.

El grup sobre Recerca, Desenvolupament i Transferència tecnològica tindrà de coordinador el doctor en Biologia Albert Bordons. Els àmbits a treballar seran canvi climàtic, economia circular, salut, sosteniblitat i clústers, entre d’altres.

El darrer grup, dedicat a la Cultura del Vi i Comunicació, serà coordinat per la periodista Eva Vicens i es debatran aspectes com l’enoturisme, els mitjans de comunicació, els joves i el vi, els continguts, internet i els valors del vi, entre d’altres.

Espai de co-creació amb el sector i participació ciutadana

Vins Vinents pretén també integrar tots els actors del sector vitivinícola així com les persones consumidores en la presa de decisions de l’estratègia del món del vi per als propers deu anys.

Així que, a més de la participació interna dels grups durant les primeres setmanes del 2020, tota la documentació resultant es podrà consultar i deliberar a l’espai de Participació Ciutadana de la Generalitat de Catalunya, a través d’un canal Participa on-line que, més endavant, s’obrirà també a la ciutadania per recollir més aportacions al debat final.