Vilafranca del Penedès se suma a RECICLOS, el sistema de reciclatge amb recompensa d'Ecoembes

RECICLOS digitalitza el reciclatge de llaunes i ampolles de plàstic de begudes i premia els ciutadans compromesos amb el reciclatge a través d'incentius sostenibles.

Les persones de Vilafranca compromeses amb el reciclatge obtindran a partir d'avui recompenses cada vegada que reciclin les seves llaunes i ampolles de plàstic. Això és possible gràcies a l'aposta de l'Ajuntament i la Mancomunitat Penedès-Garraf per augmentar els índexs de reciclatge d'aquest tipus de residus mitjançant RECICLOS, el primer Sistema de Devolució i Recompensa de reciclatge a l'Estat espanyol, que ha estat desenvolupat per Ecoembes, l'organització ambiental sense ànim de lucre que coordina el reciclatge d'envasos a tot el país. 

El veïnat de Vilafranca podrà reciclar aquests envasos en qualsevol dels 194 contenidors grocs dels carrers -als quals se'ls ha incorporat tecnologia- i obtenir incentius, com productes per fomentar la mobilitat sostenible i accions per millorar l'entorn. A banda dels incentius individuals, també es podrà col·laborar en un projecte col·lectiu. En aquesta primera fase, el projecte col·lectiu que es proposa és la col·locació d'un punt de reparació per a bicicletes, per ajudar a incrementar els desplaçaments amb aquest mitjà de transport. 

La regidora de Medi Ambient, Lourdes Sánchez, ha afegit que “Vilafranca aposta per la sostenibilitat com una de les línies estratègiques d'aquest mandat. Des de l'any 2017, disposem del segell Biosphere com a destinació turística sostenible. Això obliga a una millora contínua i cal treballar en la millora de la gestió dels residus, i en una aposta decidida per l'eficiència energètica i per una mobilitat més sostenible”. Sánchez ha finalitzat la seva intervenció recordant que “el millor residu és el que no es produeix” i ha ressaltat la importància de la prevenció dels residus abans que res. Malgrat aquest esforç que cal fer en reduir residus, els que es continuïn produint cal separar-los adequadament per tal que es puguin reciclar. En aquest sentit, “el projecte Reciclos, ha d'animar als ciutadans a millorar la recollida selectiva dels envasos”. 

El regidor de Projectes estratègics, Aureli Ruiz, ha explicat que “la població de Vilafranca genera cada any més de 21.000 tones de residus, el que equival a 540 kg per habitant i any. D'aquests, només un 40% es diposita en els contenidors de recollida selectiva. Pel que fa als envasos, es recuperen cada any prop de 740 tones, uns 18kg per habitant i any. Tot i que estem prop de la mitjana de Catalunya, encara estem lluny d'altres poblacions de mida similar que arriben a seleccionar fins i tot el doble que nosaltres”. 

Jordi Bosch, vicepresident de l'àrea de residus de la Mancomunitat, ha declarat que “cal fer créixer els índexs de reciclatge i pensem que la tecnologia ens ha d'ajudar a millorar en la recollida selectiva de residus. En el conjunt de la Mancomunitat recollim selectivament només el 42,73% del total de residus que generem, amb el que tenim camí per recórrer”.

Per fer ús de RECICLOS, cal descarregar-se la webapp http://app.reciclos.com, escanejar el codi de barres de l'envàs que volen reciclar i dipositar-lo a un dels contenidors grocs. En fer-ho, obtindran punts, denominats RECICLOS, que podran canviar per les diferents recompenses que tinguin disponibles.