Presentació Índex FEGP 2022

L’Alt Penedès ha registrat una menor recuperació durant el 2021, perdent dues de les tres posicions guanyades en l’edició anterior.

La posició de la comarca respecte els mercats, l’oferta de sòl i les infraestructures i serveis de transport existents atrauen inversions amb alts requeriments logístics.

Els factors que limiten la competitivitat de l’Alt Penedès se situen en l’ajust entre la qualificació de la població i la demanda empresarial i en l’oferta formativa existent, així com la manca d’emprenedoria que llastra el desenvolupament endogen i la creació d’ocupació.

L’Alt Penedès perd dues de les tres posicions guanyades el 2020. La major resiliència de l’Alt Penedès al xoc econòmic i social causat per la covid-19 va comportar que la comarca registres un millor comportament durant el 2020, millorant força la seva posició competitiva. El fet que la comarca hagi registrat una menor recuperació durant el 2021 és la causa que el guany registrat, un any després es tradueixi en una pèrdua de posicions en el rànquing. Amb la 14a posició se situa per darrera del Pla de l’Estany i per sobre del Bages.

Enguany l’Alt Penedès millora tan sols en una de les 10 dimensions i retrocedeix en sis de les dimensions restants, on els retrocessos registrats han estat notables en gairebé totes les dimensions. El més important se situa, com és d’esperar, en el dinamisme econòmic, atès que l’Alt Penedès ha passat d’estar entre les comarques que durant el 2020 va registrar millor comportament de l’ocupació a estar entre les menys dinàmiques el 2021. Per contra, la comarca ha registrat una recuperació important del teixit empresarial, que compensa en part la mala evolució de l’ocupació. Altres àmbits que registren un retrocés important son deguts a un comportament negatiu en alguns dels indicadors. Els més rellevants són una menor protecció de les innovacions via patents, la destrucció d’ocupació en les activitats vinculades als processos de digitalització empresarial (les TIC) i un menor seguiment dels estudis professionalitzadors per part dels joves. També s’observa un retrocés important en diversos indicadors en la dimensió de sostenibilitat mediambiental que mostren un empitjorament tant en el consum de recursos com en la gestió i valoració dels residus generats en l’activitat residencial i productiva.

Tot i que més moderades, també es constaten millores en alguns dels indicadors que conformen l’índex. La més significativa se situa en la taxa d’atur que és redueix de forma notable a la comarca i se situa en l’11,6%. També hi ha un desenvolupament important dels serveis empresarials avançats i dels serveis financers durant el 2021, activitats que son clau per la millora competitiva empresarial.