El Consorci per a la Normalització Lingüística impulsa el català al comerç de Vilafranca del Penedès amb un pla d'accions estratègiques i formació als establiments del municipi

El cap de Foment de l’Ús del CPNL, Carles de Rosselló, i la coordinadora de Dinamització del CNL de l’Alt Penedès i el Garraf, Teresa Tort, han presentat el Pla Ofercat per promoure l’ús del català al comerç de Vilafranca del Penedès, que impulsen conjuntament el Departament de Política Lingüística, el Consorci per a la Normalització Lingüística i l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès. L’acte de presentació ha tingut lloc avui a la sala d’actes de l’Escorxador, i hi han assistit la regidora de Cultura i Política Lingüística de l’Ajuntament, Àngels Dalmau, una trentena de persones, entre les quals regidors de l’Ajuntament de Vilafranca i tècnics dels serveis de Turisme, de Consum, de Comerç i de Salut i, a més, representants de l’associació de comerciants Vilafranca Activa, membres del Consell Municipal per al Foment Català i d’altres entitats municipals.

El Pla comptarà amb la col·laboració dels agents econòmics locals i incidirà en l’ús del català en l’àmbit comercial amb accions formatives, informatives i de sensibilització. S’impulsaran accions específiques en àmbits com la restauració i el petit comerç i es farà èmfasi en els establiments que presentin els dèficits lingüístics més significatius. 

Entre les línies de treball d’aquest Pla destaquen els Comerços aprenents, un projecte formatiu que s’adreça específicament als comerços lingüísticament més deficitaris pel que fa a l’ús del català. Consisteix en una formació bàsica de llengua catalana de 15 sessions de durada, que s’imparteix al mateix comerç a càrrec de personal tècnic del Servei de Català de Vilafranca i l’Alt Penedès. Aquesta acció formativa permetrà que el personal assistent pugui adreçar-se als clients en català en interaccions senzilles.

Imatge

 
Els resultats de l’Estudi Ofercat

L’Estudi Ofercat presentat recull les observacions fetes en 405 establiments comercials del municipi de Vilafranca del Penedès durant el darrer trimestre del 2024. Segons l’Estudi, el 63,8 % de les persones que atén el públic en els establiments observats inicia la conversa en català i fins a un 79,8 % continua parlant en català quan els clients se’ls dirigeixen en aquesta llengua. En canvi, un 19,2 % continua en castellà tot i que els clients hagin iniciat la conversa en català. 

L’Estudi també recull dades sobre la llengua escrita a través de l’observació de la retolació dels establiments comercials. S’obtenen dades de la retolació identificativa, que indica el nom de l’establiment i l’activitat principal; la retolació informativa, que recull els cartells de l’aparador; i la retolació horària.

Així, a Vilafranca, un 78,3 % dels establiments té la retolació informativa en català i un 61,4 % hi tenen la retolació identificativa. En aquest context, pel que fa al compliment de la Llei de política lingüística, el 93,2 % s’hi adequa pel que fa a la retolació identificativa i el 95,7 % respecte de la retolació horària. 

Pel que fa a l’activitat comercial es constaten algunes particularitats per sector. Per exemple, pel que fa a la retolació identificativa, els rètols en català en el sector de l’alimentació representen el 81,3 %, mentre que al sector de les finances l’ús del català és força limitat i només és present en el 25 % dels rètols.

Imatge
L’índex Ofercat

L’Estudi Ofercat permet estudiar l’evolució de l’ús del català al comerç amb l’índex Ofercat, un indicador lingüístic sintètic que mesura l’oferta de llengua catalana de 0 a 100. Quant a la presència del català en la llengua oral, s’ha produït una reculada en l’ús del català com a llengua de salutació entre les dades recollides en l’estudi de 2024 (69 punts sobre 100 en l’índex) i les que es van obtenir el 2018 (80 punts). Així mateix, pel que fa a l’adaptació del català quan el client l’utilitza, l’índex ha baixat 6 punts respecte a les dades obtingudes el 2018, de 87 a 81. 

 
Les actuacions del Pla Ofercat 

Els resultats de l’Estudi Ofercat 2024 s’han concretat en un pla d’accions estratègiques impulsat pel Servei de Català de Vilafranca i de l’Alt Penedès amb la col·laboració de l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès, que té com a objectiu principal incrementar l'ús del català als comerços. El Pla Ofercat planteja un seguit d’actuacions per a promoure la sensibilització i l'ús actiu de la llengua, i per a facilitar el coneixement de la legislació lingüística als establiments comercials del municipi. 

El Servei de Català durà a terme 75 visites als establiments comercials del municipi durant aquest 2025, en què se’ls presentarà la carta de serveis específics per a l’àmbit comercial i s’informarà dels drets i els deures lingüístics. Entre aquests serveis, destaquem el Servei d’Assessorament Lingüístic (SAL), les sessions de Comerços aprenents i les sessions de sensibilització lingüística.

Imatge

 
Un projecte rigorós de llarga trajectòria

Els Plans Ofercat són una actuació impulsada pel Consorci per a la Normalització Lingüística amb els ajuntaments, per millorar la posició del català al sector comercial. Es basen en els Estudis Ofercat, impulsats pel Departament de Política Lingüística, que analitzen mitjançant tècniques d’observació l’oferta lingüística del comerç d’una ciutat, concretament la llengua escrita de la retolació de l’establiment comercial i la llengua d’atenció oral dels dependents.

El projecte Ofercat va arrencar l’any 2000, i inicialment va consistir en un conjunt d’estudis per observar de manera sistemàtica l’oferta lingüística dels establiments comercials de Catalunya. D’ençà de 2016, els estudis es van complementant amb els plans d’actuació, anomenats Plans Ofercat, que impulsen diverses accions de foment del català. Estudis i Plans es repeteixen de manera cíclica a les mateixes localitats cada 5 anys per adaptar-los als canvis socials, econòmics i comercials d’arreu del país.