JORNADES DE SUPERVISIÓ DE L'AGÈNCIA EUROPEA CINEA AL PROJECTE LIFE ECOADAPT50
El Molí del Foix acull la trobada de seguiment del projecte europeu sobre adaptació al canvi climàtic LIFE eCOadapt50.
El Centre d'Interpretació Històrica i Natural del Molí del Foix ha estat l’escenari de les SEGONES jornades de supervisió del projecte europeu LIFE eCOadapt50, finançat per la Unió Europea. La trobada ha reunit tots els socis del projecte, entre ells el Consell Comarcal de l’Alt Penedès, per fer seguiment tècnic, econòmic i operatiu de les accions desenvolupades fins al moment.
El projecte LIFE eCOadapt50 té com a objectiu impulsar la cocreació d’accions estratègiques per adaptar els territoris i l’economia local al canvi climàtic, actuant en 19 àrees de Catalunya. Està liderat per l’Àrea d’Acció Climàtica i Transició Energètica de la Diputació de Barcelona i compta amb la participació de 25 socis públics i privats.
Durant la jornada, s’han presentat els mecanismes de coordinació interna i externa entre els socis i s’ha revisat l’estat d’execució del pressupost, que ascendeix a 18,6 milions d’euros.
Les tècniques de l’Agència Executiva Europea CINEA (Clima, Infraestructures i Medi Ambient) han valorat la documentació aportada pels socis, han acordat els indicadors de seguiment que permetran mesurar l’impacte i la replicabilitat de les accions, i han resolt diversos dubtes sobre el funcionament del programa.
Com a líders del WP4, el Consell Comarcal de l’Alt Penedès ha presentat una metodologia simplificada basada en l’eina estàndard de la UICN per avaluar accions des del punt de vista SBN (Solucions Basades en la Natura) des de les vessants ambiental, social i econòmica. L’eina s’ha testat amb tres accions pilot, entre elles la recuperació de varietats tradicionals de l’Alt Penedès, i permet identificar punts de millora per fer-les més equilibrades i efectives.
Demà, la segona jornada inclourà una visita tècnica de camp per part de les tècniques de CINEA a diversos punts del territori: la cua del pantà de Foix, on el Consell Comarcal ha impulsat una acció de recuperació ambiental; la Xarxa de Biosensors de Vallbona de les Monges; el Banc de Llavors de l’Alt Penedès, situat a Jorba; i l’Arboretum de la Pobla de Claramunt.
