Presentació de l'estudi sobre "El perfil dels visitants als cellers de Catalunya" al CIC Fassina Centre d'Interpretació del Cava de Sant Sadurní d'Anoia

Aquest estudi s’ha realitzat des de la Marca Enoturisme a Catalunya de l’Agència Catalana de Turisme (ACT), i té com a objectiu conèixer millor el perfil dels nostres visitants enoturístics, per tal d’aprofundir en el seu comportament i millorar les eines de captació i fidelització d’aquests visitants

Segons aquest estudi, l’enoturista de Catalunya és majoritàriament home (56%), té 49 anys de mitjana, amb estudis superiors o universitaris (47%) i en situació laboral activa (80%). Viatja amb amics (32%), tot i que també destaquen els viatges en parella (29%), i un 65% ho fa en grups organitzats. A més, és repetidor, ja que el 31% ja ha visitat un celler a Catalunya anteriorment

 
El director de l’Agència Catalana de Turisme (ACT) del Departament d’Empresa i Coneixement, David Font, ha presentat avui el primer estudi realitzat mai sobre “El perfil dels visitants als cellers de Catalunya”. La presentació ha tingut lloc al CIC Fassina Centre d’Interpretació del Cava de Sant Sadurní d’Anoia davant de prop d’un centenar d’empreses i entitats del sector enoturístic català.
 
Aquest estudi s’ha realitzat des de la Marca Enoturisme a Catalunya de l’Agència Catalana de Turisme, i té com a objectiu conèixer millor el perfil dels nostres visitants enoturístics, per tal d’aprofundir en el seu comportament i millorar les eines de captació i fidelització d’aquests visitants. Precisament aquest objectiu es correspon amb les estratègies 2 i 3 establertes en el Pla de Màrqueting Turístic de Catalunya 2018-2022, que l’ACT va donar a conèixer a finals de l’any passat.
 
Durant la presentació, Font ha destacat que “Catalunya té un potencial enorme com a destinació enoturística i cal apostar per al desenvolupament decidit d’aquest producte, però cal tenir clar que només ens podrem convertir en un territori enoturístic líder si treballem de manera conjunta l'administració pública i el sector privat”. En aquest sentit, ha volgut posar en valor la feina realitzada des del programa Enoturisme a Catalunya “que té com a objectiu promoure l’oferta enoturística de les empreses i entitats adherides, oferir plataformes de promoció i comercialització a aquestes i augmentar el nombre de turistes que consumeixen Enoturisme”.
 
El director de l’ACT ha afegit que “d’aquest estudi se’n deriven algunes oportunitats de negoci per als cellers, com són incentivar la participació en activitats enoturístiques diferents per atraure el mercat català, millorar la relació amb les agències de viatge per captar visitants europeus i americans, o elaborar paquets turístics combinats amb activitats culturals destinats als mercats de la resta del món”.
 
Conclusions de l’estudi
 
Segons aquest estudi, que s’ha dut a terme a partir d’entrevistes personals realitzades en cellers de pràcticament totes les denominacions d’origen, el visitant enoturista de Catalunya és majoritàriament home (56%), té 49 anys de mitjana, té estudis superiors o universitaris (47%) i està en situació laboral activa (80%). Viatja principalment amb amics (32%), tot i que també destaquen els viatges en parella (29%), i un 65% ho fa en grups organitzats. A més, és repetidor, ja que el 31% ja ha visitat un celler a Catalunya anteriorment.
 
Els nostres visitants cerquen sobretot una experiència de “descoberta” i el preu no és un factor determinant. Les principals motivacions per visitar un celler són “El vi i el seu món”, “És una activitat entretinguda”, i “És una activitat cultural per aprendre coses”.
 
La majoria escullen el celler o bé per recomanació d’amics (48%) o bé perquè els han ofert a través d’alguna agència de viatge o hotel (40%), i el 50% consulta el web del celler per trobar la ubicació, per informar-se de les activitats o bé per realitzar una reserva.
 
Un 41% dels visitants als nostres cellers són d’origen europeu, mentre que el 38% prové del mercat domèstic català, el 14% arriba dels Estats Units i el 8% restant és de la resta de països del món.
 
El seu perfil segons el seu origen és el següent:
 
 
Pel que fa a l’allotjament i transport, els catalans que visiten els cellers es desplacen amb cotxe propi i dormen a casa seva. Els estrangers dormen principalment en hotels de 4 i 5 estrelles i en allotjaments rurals, i un 50% ho fa a Barcelona mentre que un 33% dorm en una població propera al celler. El transport principal dels estrangers és l’autocar però cal destacar que un 32% dels americans utilitzen el cotxe de lloguer.
 
La despesa mitjana dels visitants se situa entorn als 20 euros en activitats del celler i entorn als 25 euros pel que fa als productes, i cal destacar que els catalans realitzen una despesa menor en productes del celler en contraposició a la resta de visitants.