El Funicular de Gelida, guanyador dels Premis Bonaplata 2019

El Funicular de Gelida ha rebut la distinció en la Categoria de Rehabilitació de Béns Mobles en la 27a edició dels Premis

FGC va reprendre el servei del funicular el passat 6 d’abril després d’una modernització i rehabilitació

Imatge acte

L’Associació del Museu de la Ciència i de la Tècnica i d’Arqueologia Industrial de Catalunya (AMCTAIC) va lliurar dimarts, 10 de desembre, el Premi Rehabilitació dels Premis Bonaplata per la valoració del patrimoni industrial, tècnic i científic al Funicular de Gelida, en la categoria de Béns mobles.

Els Premis Bonaplata tenen com a finalitat premiar l’interès per recuperar i difondre el patrimoni industrial de Catalunya, amb l’objectiu de sensibilitzar l’opinió pública sobre la importància del patrimoni industrial, testimoni de la història. Premien aquelles persones i institucions que hagin dut a terme accions per valorar el patrimoni industrial a través de l’estudi, la rehabilitació, la difusió o la reivindicació.

Concretament, el Premi Rehabilitació en la categoria de Béns mobles està adreçat a treballs de rehabilitació d’instal·lacions o béns mobles industrials, tècnics o científics. Es valora la capacitat funcional i la qualitat tècnica de la rehabilitació, així com el suport documental que explica les bases tècniques i científiques del seu funcionament i la seva funció i importància en el procés industrial.

Modernització i rehabilitació del Funicular de Gelida

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) va reprendre el servei del Funicular de Gelida el passat 6 d’abril després que aquest quedés suspès temporalment el mes de març de 2016 quan arran d’una revisió es van detectar una sèrie de fisures en els elements de rodadura. Aquest fet va suposar l’aturada preventiva del funicular i, després d’analitzar quines eren les millors opcions per reparar-lo, es va optar per traslladar els vehicles, separant les caixes dels bastidors, als tallers de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a Rubí per poder-ne fer una diagnosi més acurada. La inspecció dels bastidors va concloure que els defectes s’estenien a tota l’estructura i que calia construir-ne uns de nous per, posteriorment, acoblar-hi les caixes de fusta un cop restaurades.

Els nous bastidors incorporen importants millores tecnològiques i compleixen les normatives vigents en matèria de seguretat.

Amb una inversió d’1,3 milions d’euros, la modernització i rehabilitació de les caixes del funicular s’ha fet seguint el disseny històric del Funicular de Gelida i s’han eliminat alguns elements sobreposats, com les finestres de fusteria d’alumini, de manera que s’ha recuperat l’aspecte original de la caixa.

Una infraestructura de principis del segle XX

El funicular de Gelida es va inaugurar el novembre de 1924, construït per l’enginyer menorquí Santiago Rubió i Tudurí. Situat a la comarca de l’Alt Penedès, uneix l’estació de tren de Rodalies de RENFE (línia Barcelona-Tarragona per Vilafranca) amb el centre urbà del poble.

El 1980, FGC es va fer càrrec del funicular i va emprendre un procés de modernització. Avui en dia el Funicular de Gelida s’ha convertit en un dels atractius turístics de la comarca de l’Alt Penedès i funciona tots els dissabtes i diumenges.  

El servei de transport públic de Gelida disposa d’un servei d’autobús entre setmana, de dilluns a divendres, gestionat per FGC, que connecta l’estació de Rodalies amb Gelida.

A més, a sobre de l’estació superior del funicular de Gelida s’hi pot trobar el Centre d’Interpretació, una exposició sobre la història i el funcionament dels funiculars que repassa alguns dels moments històrics més importants des de la seva inauguració, el 1924, fins a l’actualitat, i el que va suposar per a la població a través de fotografies i plafons informatius.