Instagram es consolida com la xarxa social més activa entre els cellers catalans

Vuit de cada 10 cellers catalans tenen un compte a Instagram. En el darrer any els cellers amb perfil propi han crescut un 8%. El juny de 2020 eren un 75% i un any després han augmentat fins al 83%. L’1 de setembre de 2021, els 750 cellers analitzats en el II Baròmetre del Vi Català a Instagram acumulaven 1.420.000 seguidors. El creixement interanual (comparant els seguidors del juny del 2020 al juny del 2021) és de 417.000 seguidors. Un 28% més que l’any passat. El II Baròmetre del Vi Català és un estudi elaborat pel portal de Vins i Viatges Enoturista, que per segon any consecutiu compta amb el suport de l’INCAVI. Consulta la posició dels cellers aquí.

Els cellers catalans tenen una mitjana d’interacció a Instagram del 4%

Els 150 primers cellers de la llista tenen una mitjana d’interaccions del 4%. El càlcul es fa a través d’un programa que compta quantes persones han vist una publicació i ho divideix pel nombre d’agradats, comentaris i desats. És a dir, que un post d’Instagram que, per exemple, arribi a 100 perfils i tingui dos agradats, un comentari i un desat (4 interaccions) tindria una taxa del 4%. Consulta aquí els cellers que més han crescut el 2021.

Els cellers amb més interacció la reben des de diferents vies

El celler Vall Llach, que va quedar parcialment esfondrat per un temporal de neu, és qui té una taxa més alta d’interacció: superior al 13%. En termes comparatius és moltíssim. Els poquíssims cellers que tenen una taxa d’un 10% o superior són casos d’estudi. En general són comptes que publiquen poc, són molt actius amb les històries i fan molts comentaris als seus seguidors. En altres casos, són cellers que han fet sorteigs o concursos entre els seguidors, fet que ha disparat els comentaris i els seguidors.

30 nous cellers s’han donat d’alta a Instagram en el darrer any

El 2020, 22 cellers es van estrenar a Instagram. El 2021 han estat 30 (consulta aquí la llista de nous cellers que hem detectat el 2021) És un increment de prop del 27%, respecte l’any anterior, marcat per l’esclat de la pandèmia.

Instagram es consolida com la xarxa més activa entre els cellers catalans

La majoria de cellers catalans amb compte a Instagram també en tenen a Facebook i gairebé la meitat a Twitter. Per primera vegada el II Baròmetre del Vi Català a Instagram hem comptat quants seguidors tenen els 750 cellers analitzats en cadascuna de les tres grans xarxes socials.

El major jaciment de seguidors segueix estant a Facebook, amb prop de 2.700.000, seguida d’Instagram amb 1.440.000, i de Twitter amb prop de 450.000. Hi ha dues dades que ens permeten entendre l’hegemonia d’Instagram.

Primerament, és la xarxa preferida per més cellers: un 83% té Instagram; un 75% té Facebook i un 53% té Twitter. L’altra dada és l’activitat. En el darrer any com a mínim un 98% de cellers han fet una publicació a Instagram, en el cas de Facebook és del 73% i de Twitter un 62%.

Els seguidors a Instagram dels cellers catalans augmenten un 28% en un any

En el darrer any els seguidors dels 750 cellers catalans analitzats al II Baròmetre del Vi Català a Instagram han crescut en 417.000 seguidors nous, fins a situar-se en 1.470.000. Del juny de 2020 al juny de 2021, han crescut un 28%. El creixement a Instagram és sostingut des d’abans de la pandèmia, però s’ha accelerat en el darrer any i mig.

Vendre per Instagram: una assignatura pendent

L’estrena a Instagram de cellers nous  no s’ha traduït en un increment de les vendes. Però Instagram, seguint l’estructura de Facebook, cada vegada posa més fàcil a les marques vendre els productes, a través de passarel·les de compra i aplicacions intermediàries. En canvi sí que s’ha convertit en un bon canal per fer reserves d’enoturisme.

El paper dels influenciadors

Els cellers catalans fa anys que treballen amb ells. A tot el món el creixement de les campanyes esponsoritzades amb perfils d’influenciadors s’ha disparat. El 2016 eren 1.2 milions. El 2020 ja eren 6.12, segons dades d’Statista. Les agències de comunicació valoren el paper dels influenciadors.  En els darrers anys genera una certa controvèrsia perquè identificar un post com a publicitat resta autenticitat al professional i valor a la marca que ha pagat.  La línia entre recomanació genuïna i pagada és difosa.