El Govern limita les trobades a un màxim de 10 persones, recupera el toc de queda i tanca l'oci nocturn per frenar l'òmicron

L’avanç sense fre de la pandèmia a Catalunya porta l’Executiu català a aplicar un paquet de noves restriccions

Les mesures, que haurà de validar el TSJC, també inclouen reduir els aforaments del 50% al 70% als sectors de la restauració, el comerç, gimnasos i cultura

El Govern ha decidit aquest vespre aplicar noves mesures per frenar el creixement de la pandèmia que avança sense fre a Catalunya, impulsada per la variant òmicron. La portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ha afirmat que “més enllà d’incrementar les terceres dosis s’imposen noves restriccions. És necessari, urgent i imprescindible reduir la mobilitat i la interacció entre persones que no són grup bombolla”.

Amb aquest objectiu, l’Executiu català proposa limitar les trobades a un màxim de 10 persones, implementar novament el toc de queda ( de la 1 de la nit fins a les 6 de la matinada), tancar l’oci nocturn i reduir els aforaments al 50% a l’interior dels establiments de restauració, i al 70% en el cas del comerç, gimnasos i cultura.

El Govern presentarà la resolució amb aquest paquet de mesures al Tribunal Superior de Justícia perquè les validi i, per tant, puguin entrar en vigor a partir de la nit de dijous que ve a divendres. L’Executiu català preveu que la resolució tingui una vigència de 15 dies, i sigui revisada un cop complert aquest termini de temps.

Plaja, després de reconèixer que el Govern és conscient de l’impacte que generen sempre les limitacions, ha afirmat que “els experts ho deixen clar, si no es prenen mesures amb caràcter urgent, l’impacte de la pandèmia serà molt pitjor que tots els impactes econòmics, socials o emocionals que aquestes mesures sabem que poden provocar”.

Plaja ha explicat que des del Govern es recomana el teletreball “i així es farà en l’àmbit de la funció pública però sempre que sigui possible s’ha de fer també en l’àmbit privat”. Encara en el camp econòmic, la portaveu també ha anunciat que el Govern ja treballa en organitzar línies de suport per a tots els sectors afectats. Plaja ha manifestat que “més que mai és imprescindible que arribin els recursos del Fons Covid”.

Per la seva banda, el conseller de Salut, Josep Maria Argimon, ha explicat que aquestes mesures tenen l’objectiu de reduir la interacció i la mobilitat, “perquè és la manera amb què es transmet el virus”. Ha assegurat que són “mesures necessàries” després de constatar que en la darrera setmana el nombre de contagis a Catalunya s’ha doblat. “Hem crescut un 100% aquesta setmana”, ha alertat el conseller, amb la previsió, ha afegit, que en les properes hores es pugui superar el rècord diari de contagis de tota la pandèmia (que fins ara s’havia assolit el mes de juliol passat, amb 10.000 contagis diaris).

Argimon ha vinculat aquest creixement de contagis a la presència de la variant òmicron. “És més contagiosa i escapa més a les vacunes. Falta encara per saber si és més greu o menys greu: tot apunta que serà més lleu. Però si es transmet molt fàcilment, té molta facilitat per saturar els nostres serveis sanitaris: i això ho hem de preservar”, ha ressaltat el conseller. Tal i com ha afegit, el sistema sanitari ha de poder continuar atenent covid-19 però també tota la resta de patologies.

El conseller ha insistit en la necessitat de prioritzar la dosi addicional de la vacuna contra la covid-19 per reforçar la immunitat. “Si donem aquesta dosi de reforç, s’incrementa molt la protecció contra la malaltia greu”. Ha recordat que hi ha moltes cites disponibles per poder demanar.