El Govern del Consell Comarcal de l'Alt Penedès, a favor del quart carril de l'AP7

Els Govern comarcal lamenta que es vulgui trencar el consens en contra del Quart Cinturó i a favor de l’ampliació de l’AP-7

El president del Consell Comarcal de l’Alt Penedès, Xavier Lluch, i el vicepresident 1r i portaveu del Govern, Albert Tort, van explicar ahir en roda de premsa la posició de l’Equip de Govern amb relació a la proposta del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible de construir un quart carril a l’autopista AP-7 al seu pas pel Penedès i abandonar la proposta del Quart Cinturó.

Albert Tort ha explicat que el 13 d’abril de 2022 el secretari general d’Infraestructures, Xavier Flores, va presentar a la seu del Consell Comarcal, en una reunió adreçada a alcaldes i alcaldesses i convocada per la Generalitat i el Ministeri de Transports, la proposta del Govern de l’Estat de descartar el traçat del Quart Cinturó per la plana del Penedès i, com a alternativa, construir un quart carril  d’anada i tornada a l’autopista AP-7 al seu pas pel Penedès i millorar la connexió de l’AP-7 amb les autovies A-2 i B-40. El projecte del Ministeri, que està en fase de redacció, també premeu millorar la connexió de l’AP-7 amb la C-15 a l’altura de la sortida Vilafranca-Centre.

El portaveu del Govern comarcal ha afirmat que “a l’abril de 2022, l’alternativa del Ministeri va ser ben rebuda pels ajuntaments i pel Govern de la Generalitat, perquè escoltava la voluntat del territori i oferia una alternativa viable que busca una millor fluïdesa i seguretat en aquesta via. D’aquí la sorpresa i el malestar del Govern del Consell Comarcal”. Albert Tort ha afirmat que “en un tema clau com aquest, no podem generar incerteses des del mateix territori”.

Amb l’eliminació del peatge de Martorell, el nombre de vehicles lleugers a l’AP-7 es va incrementar un 15 % i el nombre de vehicles pesants un 50 %. Quan hi ha una avaria o accident, els 3 carrils de l’autopista queden reduïts a un únic carril, amb la qual cosa el trànsit es col·lapsa.

Xavier Lluch ha afirmat que “no podem estar dient que “no” a tot; la proposta del quart carril de l’AP-7 és molt menys invasiva que la proposta del Quart Cinturó. Apostar per aquest projecte no exclou que demanem simultàniament la millora del transport ferroviari. Barrejar els temes del transport ferroviari, contraposant-los a aquesta inversió, no té cap sentit”.

El president del Consell Comarcal també ha explicat que “la construcció del quart carril de l’autopista i la millora del transport ferroviari són dues solucions complementàries, encara que la solució del quart carril és més viable i eficient a curt i mitjà termini. La construcció de la línia de mercaderies de Renfe trigarà molt més a ser realitat i després caldrà un període d’adaptació perquè les empreses que fan el transport per carretera canviïn a la modalitat del ferrocarril”.

Per a Albert Tort, “nosaltres diem “sí” al progrés amb equilibri, realista i centrat en les coses que importen; perquè defensar el Penedès és també defensar les possibilitats econòmiques de tots els sectors, també l’industrial, i això implica tenir infraestructures de mobilitat robustes... i sí, també per carretera”.

Per tots aquests motius, el president del Consell Comarcal, Xavier Lluch, ha anunciat que els grups del Govern votaran aquest dijous al plenari en contra de la moció d’ERC que s’oposa a la construcció del quart carril de l’AP-7 i que demana al Govern de la Generalitat que es pronunciï també en contra de la seva construcció.